Projecte Educatiu de la Robòtica Social



És un projecte de divulgació científica amb el que volem apropar la robòtica social a la ciutadania amb l’objectiu de donar a conèixer els avenços tecnològics i, també, provocar la reflexió a l’entorn de les aplicacions tecnològiques, el debat cultural, filosòfic i ètic, multigeneracional.

El projecte educatiu està dirigit a nois i noies de Secundària i Batxillerat.

El projecte educatiu de robòtica social és un complement a l’activitat curricular així com un recurs per a d’altres alumnes que tinguin un interès més enllà de la programació.

Així doncs una proposta que interpel.la els joves per a que incorporin el debat a l’entorn dels usos de la robòtica, així com els debats ètics i filosòfics que comporten. En aquest procés s’intenten assolir diversos objectius:

    Coneixement de les aplicacions en la indústria i els límits tecnològics existents
    Coneixement de les aplicacions robòtiques en els àmbits socials, de serveis o domèstiques.
    El debat de les relacions humanes, l’empatia i la socialització i l’ètica
    El treball multi-disciplinar de la robòtica, que engloba àrees diverses de l’enginyeria com l’electrònica, la programació i la mecànica. El disseny industrial, la psicologia, la sociologia, etc.

Activitats

Plantejar un projecte educatiu amb un factor diferencial, no treballarem la programació clàssica de robots. Sembla estrany plantejar un projecte educatiu de robòtica i no oferir programació, el nostre objectiu és treballar tots els altres aspectes relacionats amb la reflexió dels usos de la robòtica, les seves aplicacions i els aspectes ètics i filosòfics que es plantegen.

Les activitats es troben en fase d’implementació i proves pilot. Són dinàmiques, d’acció, de reflexió, d’observació, de debat i d’expressió al voltant dels grans debats de la implementació de la robòtica social.

La robòtica i la ciència ficció: Com des del cinema s’avancen debats ètics i filosòfics sobre les aplicacions de la robòtica que, en alguns casos, ja la tenim a les portes.

La ficció i la realitat: Fins a quin punt algunes aplicacions aparegudes al cinema de ciència ficció ja són una realitat i en quin moment es troba la tecnologia més enllà del màrqueting i el sensacionalisme.

Quin paper tindrà la robòtica en la ciutat intel·ligent del futur?: La gestió de la ciutat, el control social i de moviment de les persones, ginys circulant per la ciutat competint per l’espai públic, la responsabilitat d’un mal ús, els cotxes autònoms, robots útils o esnobisme ?

Les aplicacions mèdiques i quirúrgiques: pensades per guarir, millorar la qualitat de vida en discapacitacions, pal.liar els efectes d’infermetats mentals.. però també per implementar en persones sanes sense cap patologia o malaltia?

Els robots socials que interactuen amb les persones amb la implementació de la intel.ligència artificial: Hi pot haver un diàleg entre persones i robots? podem tenir relacions afectives amb robots? Fins a quin punt reproduïm estereotips en el disseny de robots hominoides? La interacció amb robots des de petits millora l’aprenentatge de l’empatia o l’empitjora? Un robot pot ser el nostre millor amic?

La robòtica està desenvolupant mecanismes per a fer tasques que millorin la precisió, evitin riscos a les persones en treballs perillosos, accelerin la velocitat de producció, desenvolupin tasques repetitives o específiques estalviant costos en personal: Els robots treuen llocs de treball o en generen?  Quines noves professions es creen al voltant de la robòtica? Desapareixeran algunes professions?

Les professions STEAM i la seva relació amb les professions socials: Els robots els fan només els tecnòlegs? Com podem generar interès en les dones per dedicar-se a les professions STEAM? Qui ha de dissenyar els robots del futur, els tecnòlegs o els escriptors de ciència ficció?

Algunes aplicacions robòtiques implementen algoritmes per prendre decisions que, en alguns casos, poden ser crítiques com ara deixar de funcionar quan un malalt presenta un quadre de constants vitals determinat , o bé quan un robot ha de disparar un míssil on hi haurà víctimes colaterals: Qui ha de prendre les decisions? Les decisions fredes, matemàtiques, estadístiques, etc. són les bones? Què passa quan un robot pren decisions per tu? Un cotxe autònom davant d’un probable accident haurà de prendre una decisió…

Si esteu interessats en participar en aquest projecte poseu-vos en contacte amb nosaltres i us informarem amb més detall.